Ebben az évben a Föld Napja kiemelt témája a biológiai sokszínűség.
A biológiai diverzitás, más néven biodiverzitás, az élőlények sokféleségének a mértéke. Ez magában foglalja az élőlények genetikai változatosságát, a fajok sokféleségét, valamint az ökoszisztémák és azokben élő fajok változatosságát is. A biodiverzitás fontos szerepet játszik a bolygónk ökológiai egyensúlyának fenntartásában, és az emberi élet minőségét is nagyban befolyásolja.
A biológiai diverzitás számos előnyös szolgáltatást nyújt az emberiség számára. Az élővilág sokfélesége biztosítja, hogy az ökoszisztémák működőképesek maradjanak, és az élőlények közötti kölcsönhatások fenntartásra kerüljenek. Az élővilág különböző fajai különböző táplálékforrásokat, gyógyhatású anyagokat és más hasznos erőforrásokat biztosítanak az emberiség számára. Az élővilágban rejlő potenciális erőforrások felfedezése lehetővé teheti az új gyógyszerek, élelmiszerek és egyéb termékek kifejlesztését is.
Sajnos azonban a biodiverzitás csökkenése egyre jelentősebb problémát jelent szerte a világon. Az emberi tevékenység, például az élőhelyek pusztítása, az erdőirtás, a szennyezés és az éghajlatváltozás mind hozzájárulnak az élővilág sokféleségének csökkenéséhez. Az invazív fajok bevezetése is súlyos károkat okozhat az őshonos fajok és az ökoszisztémák számára.
A biodiverzitás megőrzése érdekében azonban tehetünk lépéseket. Az élőhelyek védelme, az invazív fajok elleni küzdelem, a fenntartható erdőgazdálkodás és a megfelelő hulladékkezelés mind olyan intézkedések, amelyek hozzájárulhatnak az élővilág sokféleségének megőrzéséhez.
Iskolai célként az első lépcső a megismerés. Így ebben az évben a közvetlenkörnyezetünk sokszínűségének megfigyelése, megismerése volt a cél.
A 7.o programja
A hetedikesekkel egy jó kis túra során vizsgáltuk a sokszínűség jegyeit a Pilisszentlászló-Sztaravoda útvonalon.
A sokszínűséget egyik oldalról a színek segítségével vizsgáltuk:
Másik megközelítésben összegyűtöttük a különböző formákat:
Majd azonosítottuk és megszámoltuk a fajokat is:
A 8.o programja
A mai napon a biodiverzitás témakörét dolgoztuk fel a gyerekekkel. Reggel egy rövid kisfilmet vetítettünk le az osztályteremben, hogy ráhangolódjunk a témára. Ahogy a filmben
is elhangzott, a megismerés a természet felfedezése és megértése a legfontosabb lépés, erre összpontosítottunk a túránk során. A Kis Duna ágon átkeltünk a Pásztor révvel és áttúráztunk a gyönyörű tavaszi ligetes erdőn a nagy Duna ághoz. Közben figyeltük és dokumentáltuk a növény és állatvilágot. Beazonosítottuk a most nyíló virágokat, gyógynövényeket. Láttunk tüdőfüvet, csalánt, tyúkhúrt,vad fokhagymát. A szigeten gyönyörűen nyílnak a tavaszi virágok : a gyöngyvirág, a pitypang. Közben hallgattuk a madarak énekét, a szajkót, a fekete rigót, a varjakat. A nagy Dunaághoz érve lementünk a Duna partjára és összehasonlítottuk a vízpart növényeivel az eddig látottakat. Megfigyeltük a Duna vízállását és megkerestük a vízállás változásának okait.
Összességében sok érdekes és új információval gazdagodtak a gyerekek és mindenek előtt megtanulják a természet szépségét élvezni úgy , hogy közben tisztelik is azt.
A 6.o programja
- Részletek
Április 20 -án ünnepélyes kiállításmegnyitót és díjátadót rendeztek a FERENCZY MÚZEUMBAN. A SzeBeton 100 éves évfordulójára rajz versenyt hirdetett, melynek témája az elmúlt 100 év volt, "Mi jut eszetekbe arról, ha meghalljátok, hogy valaki vagy valami 100 éves ?" Erre a kérdésre kellett a választ keresni képi formában. 82 pályamű érkezett be. A SzeBeton , a Ferenczy Múzeum és Szentendre Város Önkormányzata közösen szervezte, rendezte a tárlatot, melyet még 2 hétig meg lehet nézni a Ferenczy Múzeum földszinti termében. Iskolánk VIZUÁLIS MŰHELYE kimagaslóan szerepelt. Ötletes, igényes kivitelezésű munkáinkkal elnyertük az 5 fős zsűri tetszését.
Gratulálunk a nyerteseknek és az összes pályázónak, kitűnő munkát végeztek!
A nyertesek névsora:
1-2. osztály
- helyezett: Ift Eliza (Templomdombi Általános Iskola, felkészítő tanár: Deli Gabriella)
- helyezett: Villám-Kovács Szofi (Templomdombi Általános Iskola, felkészítő tanár: Deli Gabriella)
- helyezett: Varga-Dudás Borbála (Templomdombi Általános Iskola, felkészítő tanár: Deli Gabriella)
3-4. osztály
1. helyezett: Schramkó Lili Anna (Templomdombi Általános Iskola, felkészítő tanár: Deli Gabriella)
2. helyezett: Borbás Nóra (Templomdombi Általános Iskola, felkészítő tanár: Deli Gabriella)
3. helyezett: Kapitány Dorka (Templomdombi Általános Iskola, felkészítő tanár: Deli Gabriella)
5-6. osztály
- helyezett: Szentesi Lili (Református Gimnázium, felkészítő tanár: Kun Attiláné)
-
helyezett: Asszonyi Emília (Templomdombi Általános Iskola, felkészítő tanár: Deli Gabriella)
Különdíjasok:Kreiss Ágoston (Templomdombi Általános Iskola, felkészítő tanár: Deli Gabriella)
Bócz Lilian (Templomdombi Általános Iskola, felkészítő tanár: Trefflerné Molnár Gabriella)
- Részletek
- Részletek
- 2. helyezett: Villám-Kovács Szofi 2.o.
- 3. helyezett: Brodmann Márton 1.o.
- Különdíj: Sági Ella 3.o.
- 2. helyezett: Kreiss Ágoston 5.o.
- Brodmann Márton 1.o.
- Fülöp Viola 3.o.
- Kapitány Dorka 4.o.
- Ift Eliza 1.o.
- Hangai-Takács Nóra 5.o.
- Kreiss Ágoston 5.o.
- Kreiss Mária 3.o.
- Klinkó Zita 1.o.
- Szabó Virág 8.o.
- Sági Ruben 2.o.
- Szűcs Marcell 2.o.
- Villám-Kovács Szofi 2.o.
- Varga-Dudás Bori 1.o.
- Részletek