Ebben az évben a Föld Napja kiemelt témája a biológiai sokszínűség.

A biológiai diverzitás, más néven biodiverzitás, az élőlények sokféleségének a mértéke. Ez magában foglalja az élőlények genetikai változatosságát, a fajok sokféleségét, valamint az ökoszisztémák és azokben élő fajok változatosságát is. A biodiverzitás fontos szerepet játszik a bolygónk ökológiai egyensúlyának fenntartásában, és az emberi élet minőségét is nagyban befolyásolja.

A biológiai diverzitás számos előnyös szolgáltatást nyújt az emberiség számára. Az élővilág sokfélesége biztosítja, hogy az ökoszisztémák működőképesek maradjanak, és az élőlények közötti kölcsönhatások fenntartásra kerüljenek. Az élővilág különböző fajai különböző táplálékforrásokat, gyógyhatású anyagokat és más hasznos erőforrásokat biztosítanak az emberiség számára. Az élővilágban rejlő potenciális erőforrások felfedezése lehetővé teheti az új gyógyszerek, élelmiszerek és egyéb termékek kifejlesztését is.

Sajnos azonban a biodiverzitás csökkenése egyre jelentősebb problémát jelent szerte a világon. Az emberi tevékenység, például az élőhelyek pusztítása, az erdőirtás, a szennyezés és az éghajlatváltozás mind hozzájárulnak az élővilág sokféleségének csökkenéséhez. Az invazív fajok bevezetése is súlyos károkat okozhat az őshonos fajok és az ökoszisztémák számára.

A biodiverzitás megőrzése érdekében azonban tehetünk lépéseket. Az élőhelyek védelme, az invazív fajok elleni küzdelem, a fenntartható erdőgazdálkodás és a megfelelő hulladékkezelés mind olyan intézkedések, amelyek hozzájárulhatnak az élővilág sokféleségének megőrzéséhez.

Iskolai célként az első lépcső a megismerés. Így ebben az évben a közvetlenkörnyezetünk sokszínűségének megfigyelése, megismerése volt a cél.

A 7.o programja

A hetedikesekkel egy jó kis túra során vizsgáltuk a sokszínűség jegyeit a Pilisszentlászló-Sztaravoda útvonalon.
A sokszínűséget egyik oldalról a színek segítségével vizsgáltuk:

Másik megközelítésben összegyűtöttük a különböző formákat:

Majd azonosítottuk és megszámoltuk a fajokat is:

A 8.o programja

A mai napon a biodiverzitás témakörét dolgoztuk fel a gyerekekkel. Reggel egy rövid kisfilmet vetítettünk le az osztályteremben, hogy ráhangolódjunk a témára. Ahogy a filmben
is elhangzott, a megismerés a természet felfedezése és megértése a legfontosabb lépés, erre összpontosítottunk a túránk során. A Kis Duna ágon átkeltünk a Pásztor révvel és áttúráztunk a gyönyörű tavaszi ligetes erdőn a nagy Duna ághoz. Közben figyeltük és dokumentáltuk a növény és állatvilágot. Beazonosítottuk a most nyíló virágokat, gyógynövényeket. Láttunk tüdőfüvet, csalánt, tyúkhúrt,vad fokhagymát. A szigeten gyönyörűen nyílnak a tavaszi virágok : a gyöngyvirág, a pitypang. Közben hallgattuk a madarak énekét, a szajkót, a fekete rigót, a varjakat. A nagy Dunaághoz érve lementünk a Duna partjára és összehasonlítottuk a vízpart növényeivel az eddig látottakat. Megfigyeltük a Duna vízállását és megkerestük a vízállás változásának okait.
Összességében sok érdekes és új információval gazdagodtak a gyerekek és mindenek előtt megtanulják a természet szépségét élvezni úgy , hogy közben tisztelik is azt.

  

 

A 6.o programja

Föld napi programunkon a Szentendrei kisállatkertbe kirándultunk. Itt az európai élővilág biológiai sokszínűségével ismerkedtek a tanulók játékos formában. Csapatokban vetélkedtek együtt a negyedik és hatodik osztályosok. Játékos formában sok információt, érdekességet hallottak és remélem, az újdonságok elraktározódnak.
  
 
A 3.o programja
 
A 3. osztályosokkal a kirándulást a Bükkös-patak Anna-völgyi vízesésénél kezdtük meg. Kis kaptató után a Vasas-szakadék fölénk magasodó falai között csodálhattuk meg a természet erejét. Utunk során megfigyeltük a táj változatosságát és a különféle növényeket. Állatnyomokat azonosítottunk, madárhangokban gyönyörködtünk. A Kő-hegyen körbenéztünk a Petőfi-kilátóból, megnevezve a településeket, hegyeket és dombokat. A gyerekek rovargyűjtő dobozt is hoztak magukkal, melynek átmeneti lakóit tanulmányozhatták. Kis füzetükbe feljegyezték az élőlények különböző fajtáinak nevét és rajzokat is készítettek.
 
  
 
A 2.o programja
 
A 2. osztály a Föld napja alkalmából a Kőhegyre tett egy jó hangulatú kirándulást.Szerencsére az időjárás kegyes volt hozzánk, így a jó időben megfigyelhettük az ébredő természetet és hallgathattuk az erdő hangjait.A lelkes gyerekek még az útjukba kerülő szemetet is összeszedték.A Kőhegyre érve egy nagyot játszottunk, megcsodáltuk az elképesztő kilátást a hegyről,ettünk egy finom palacsintát majd haza indultunk.A gyerekek fáradtan, de élményekkel telve értek haza.
  
 
Az 5.o programja
 
A 4.o programja
 
A negyedikesek idén a Szentendrei kisállatkertet látogatták meg a Föld napi projekt keretében. Az iskolától gyalogszerrel jutottunk el a Skanzen tőszomszédságában megbúvó állatkerthez. Utunk során igyekeztünk megfigyelni a velünk együtt élő flórát és faunát, melynek diverzitása a sűrűn lakott területet elhagyva egyre lenyűgözőbb méreteket öltött. Az állatkertben különböző játékok keretében ismerkedhettünk meg az ott lakókkal. Ez az állatkert sérült és elhagyott állatok mentése szakosodott. A fajtamentés keretein belül nem országunkban őshonos állatok is megtalálhatóak voltak itt. Nagyon jó volt látni, hogy a gyerekek mennyire rajonganak az állatokért, az első pillanattól kezdve elvarázsolták őket az itt lakók. Egy előadáson sok érdekességet tudhattunk meg az Európában élő állatok sokféleségéről, életközösségeikről, A nap végén a gyerekek széles mosollyal az arcukon indultak haza, nekünk pedagógusoknak pedig jól eső érzés volt, hogy az iskola falain kívül, a természetben tölthettük velük ezt a napot, a biodiverzitás jegyében.  
 
  
 

Április 20 -án ünnepélyes kiállításmegnyitót és díjátadót rendeztek a FERENCZY MÚZEUMBAN. A  SzeBeton 100 éves évfordulójára rajz  versenyt hirdetett, melynek témája az elmúlt 100 év volt, "Mi jut eszetekbe arról, ha meghalljátok, hogy valaki vagy valami 100 éves ?" Erre a kérdésre kellett a választ keresni képi formában.  82   pályamű érkezett be. A SzeBeton , a Ferenczy Múzeum és Szentendre Város Önkormányzata közösen szervezte, rendezte a tárlatot, melyet még 2 hétig meg lehet nézni a Ferenczy Múzeum földszinti termében.  Iskolánk VIZUÁLIS MŰHELYE kimagaslóan szerepelt. Ötletes, igényes kivitelezésű munkáinkkal elnyertük az 5 fős zsűri tetszését. 

Gratulálunk a nyerteseknek és az összes pályázónak, kitűnő munkát végeztek!

A nyertesek névsora:

1-2. osztály

  1. helyezett: Ift Eliza (Templomdombi Általános Iskola, felkészítő tanár: Deli Gabriella)
  2. helyezett: Villám-Kovács Szofi (Templomdombi Általános Iskola, felkészítő tanár: Deli Gabriella)
  3. helyezett: Varga-Dudás Borbála (Templomdombi Általános Iskola, felkészítő tanár: Deli Gabriella)

3-4. osztály

      1. helyezett: Schramkó Lili Anna (Templomdombi Általános Iskola, felkészítő tanár: Deli Gabriella)
2. helyezett: Borbás Nóra (Templomdombi Általános Iskola, felkészítő tanár: Deli Gabriella)
3. helyezett: Kapitány Dorka (Templomdombi Általános Iskola, felkészítő tanár: Deli Gabriella)

5-6. osztály

  1. helyezett: Szentesi Lili (Református Gimnázium, felkészítő tanár: Kun Attiláné)
  2. helyezett: Asszonyi Emília (Templomdombi Általános Iskola, felkészítő tanár: Deli Gabriella)

    Különdíjasok:

         Kreiss Ágoston (Templomdombi Általános Iskola, felkészítő tanár: Deli Gabriella)
    Bócz Lilian (Templomdombi Általános Iskola, felkészítő tanár: Trefflerné Molnár Gabriella)

  

  

   

  

  

   

Bár korábban háromévente már háromszor megrendezhettük iskolánkban a tolerancia napot, a
járványhelyzet miatt öt év után idén tudtuk ismét megszervezni ezt az egész iskolát érintő,
számunkra kiemelten fontos projektnapot.
Ezen a napon a látás-, hallás- és mozgássérültség témáival foglalkoztunk, különleges
vendégeink segítségével olyan ismereteket, tapasztalatokat, élményeket szerezhettek a
gyerekek, melyek segítségével a társas kapcsolatok, az elfogadás, az egymásra való
odafigyelés, úgy kerülhetett közelebb a gyerekekhez, amely remélhetőleg maradandó és
később is előhívható élményeket és tapasztalatokat jelentett kisebbeknek és nagyobbaknak
egyaránt.
Niki néni LEGO játékok segítségével tartott érzékenytő foglalkozásokat több osztályban.
Vera nénivel két osztály kipróbálhatta, milyen bekötött szemmel gyurmából készíteni
különböző formákat, figurákat, ezt a programot Kriszti néni és Szonja néni segítségével a
másodikosok is megtapasztalták, ők emellett lábbal is festettek. Gabi néni az elsősöknek
tartott foglalkozásokat.
A felső tagozatból a hetedik és hatodik osztályosok testnevelési órákon ismerkedtek meg és
szereztek tapasztalatokat a csörgőlabda játékkal, mely a vakok és látássérültek egyik csapat
labdajátéka. A MEREK munkatársai egy osztályteremben és a kis udvaron építettek
akadálypályát kerekesszékes feladatokhoz és a kerekesszékkel való haladás és közlekedés
megismeréséért.
A MVGYOSZ részéről Schiff Mónika vakvezető kutyakiképző a kutyusok kiválasztásáról,
kiképzéséről mesélt, a vele érkező Mónika pedig (ő vaknak született) egy olyan kutyussal
érkezett, amit a bemutatót tartó Schiff Mónikáék képeztek ki. A kutyus azonnal a szívébe
lopta magát a gyerekeknek, de gazdija életszeretete, bátorsága és a kutyájához való
ragaszkodás mindenkit megindított.
Pankovics Ági néni így látta a tolerancia napon általa szervezett és őt érintő foglalkozásokat:
„Egyik helyszínre a Vakok iskolájából érkeztek vendégek, akik műalkotásokat hoztak
kiállításra. Ezeket speciális módon kellett "megtekinteniük" a gyerekeknek. Bekötötték a
szemüket, és a vak tárlatvezető körbe vezette őket, miközben a kezükkel, tapintással
 
"szemlélődtek". Érdekes megélésekben volt részük. A folyosón a Braille- írással ismerkedtek,
speciális írógépen írtak szavakat, mondatokat. 
Egy másik helyszínen vak keramikus agyagszobrokat készített a gyerekekkel. Érdekes
szituáció volt, ahogy egy látássérült magyarázta a látóknak, hogyan készítsenek el egy tárgyat.
Nagyon jó volt látni, ahogy a gyerekek tolerálták, segítették őt a szünetekben, ahogy a
kutyáját is segítettek ellátni. 
A bejáratnál mindenki megtekinthette, és meg is vásárolhatta a látás-, és halmozottan sérült
emberek kerámiáit és nemezből készült tárgyait. 
 
Iskolánk évek óta integrál hallássérült gyerekeket. Gyógypedagógusként fejlesztő
foglalkozásokat tartok nekik. Igyekszem segíteni a szaktanárok munkáját is, akiknek szintén
nehéz feladat napi szinten a tananyag átadása, a speciális módszerek alkalmazása. Főleg úgy,
hogy egyre több a tanulási nehézséggel küzdő gyermek az osztályokban. A gyerekek kis
korban szívesen befogadják a sérült gyerekeket, megfelelő bevezetéssel játékos
tájékoztatással. Idővel az osztály részévé válnak, és természetes lesz mindenki számára a
feléjük irányuló különleges bánásmód. A Tolerancia napon, ahol szervezőként is részt vettem,
szurdopedagógusként a hallássérültekről beszélgettem a gyerekekkel. Több osztály is érintett
a témában. Az iskolában jelenleg 5 hallássérült tanuló van. Meghívtam az egyik
implantátummal rendelkező gyermek édesanyját, aki mesélt a fiú történetéről, a műtétekről, a
problémákról, az örömökről, a nehézségeikről. A gyerekek szívesen kérdeztek tőle, nagyon
érdekelte őket, mi miért történik, mi az, ami nehézséget okoz, mi az, ami előny számára.
Sokan megdöbbentek a történet hallatán, sok mindent nem tudtak osztálytársukról. Azt
gondolom, nagyon hasznos volt nekik az édesanyától hallani ezeket az információkat.
Remélem, ez még közelebb hozza őket egymáshoz, és jobban megértik majd őt, és többi
társát.
Aki szeretne egy kis bepillantást nyerni abba a napba, íme a link hozzá:
 
Hálásan köszönjük azoknak a szervezeteknek és személyeknek a segítséget és támogatását,
akik hozzájárultak akár az előkészítés vagy a lebonyolítás terén a projektnap sikeréhez!
 
Pankovics Ágnes és Baranyainé Kékesi Noémi szervezők
  
 
 
 
 
"Rabok legyünk vagy szabadok?" című rajzpályázatra, melyet a Szentendrei Kulturális Központ írt ki 138 beérkezett alkotás közül az
 
1-2. osztályos kategóriában:
  • 2. helyezett: Villám-Kovács Szofi 2.o.
  • 3. helyezett: Brodmann Márton 1.o.
3-4. osztályos kategóriában:
  • Különdíj: Sági Ella 3.o.
5-6. osztályos kategóriában:
  • 2. helyezett: Kreiss Ágoston 5.o.
Felkészítő: Deli Gabriella
Iskolánk fb oldalán megtekinthetők a rajzok!
 
 
 
A XI. Kárpát-medencei hadtörténelmi gyermek rajzpályázaton 13-an kaptak emléklapot, melynek címe: "Fényesebb a láncnál a kard"
  • Brodmann Márton 1.o.
  • Fülöp Viola 3.o.
  • Kapitány Dorka 4.o.
  • Ift Eliza 1.o.
  • Hangai-Takács Nóra 5.o.
  • Kreiss Ágoston 5.o.
  • Kreiss Mária 3.o.
  • Klinkó Zita 1.o.
  • Szabó Virág 8.o.
  • Sági Ruben 2.o.
  • Szűcs Marcell 2.o.
  • Villám-Kovács Szofi 2.o.
  • Varga-Dudás Bori 1.o.
Felkészítő: Deli Gabriella