Ebben az évben a Föld Napja kiemelt témája a biológiai sokszínűség.

A biológiai diverzitás, más néven biodiverzitás, az élőlények sokféleségének a mértéke. Ez magában foglalja az élőlények genetikai változatosságát, a fajok sokféleségét, valamint az ökoszisztémák és azokben élő fajok változatosságát is. A biodiverzitás fontos szerepet játszik a bolygónk ökológiai egyensúlyának fenntartásában, és az emberi élet minőségét is nagyban befolyásolja.

A biológiai diverzitás számos előnyös szolgáltatást nyújt az emberiség számára. Az élővilág sokfélesége biztosítja, hogy az ökoszisztémák működőképesek maradjanak, és az élőlények közötti kölcsönhatások fenntartásra kerüljenek. Az élővilág különböző fajai különböző táplálékforrásokat, gyógyhatású anyagokat és más hasznos erőforrásokat biztosítanak az emberiség számára. Az élővilágban rejlő potenciális erőforrások felfedezése lehetővé teheti az új gyógyszerek, élelmiszerek és egyéb termékek kifejlesztését is.

Sajnos azonban a biodiverzitás csökkenése egyre jelentősebb problémát jelent szerte a világon. Az emberi tevékenység, például az élőhelyek pusztítása, az erdőirtás, a szennyezés és az éghajlatváltozás mind hozzájárulnak az élővilág sokféleségének csökkenéséhez. Az invazív fajok bevezetése is súlyos károkat okozhat az őshonos fajok és az ökoszisztémák számára.

A biodiverzitás megőrzése érdekében azonban tehetünk lépéseket. Az élőhelyek védelme, az invazív fajok elleni küzdelem, a fenntartható erdőgazdálkodás és a megfelelő hulladékkezelés mind olyan intézkedések, amelyek hozzájárulhatnak az élővilág sokféleségének megőrzéséhez.

Iskolai célként az első lépcső a megismerés. Így ebben az évben a közvetlenkörnyezetünk sokszínűségének megfigyelése, megismerése volt a cél.

A 7.o programja

A hetedikesekkel egy jó kis túra során vizsgáltuk a sokszínűség jegyeit a Pilisszentlászló-Sztaravoda útvonalon.
A sokszínűséget egyik oldalról a színek segítségével vizsgáltuk:

Másik megközelítésben összegyűtöttük a különböző formákat:

Majd azonosítottuk és megszámoltuk a fajokat is:

A 8.o programja

A mai napon a biodiverzitás témakörét dolgoztuk fel a gyerekekkel. Reggel egy rövid kisfilmet vetítettünk le az osztályteremben, hogy ráhangolódjunk a témára. Ahogy a filmben
is elhangzott, a megismerés a természet felfedezése és megértése a legfontosabb lépés, erre összpontosítottunk a túránk során. A Kis Duna ágon átkeltünk a Pásztor révvel és áttúráztunk a gyönyörű tavaszi ligetes erdőn a nagy Duna ághoz. Közben figyeltük és dokumentáltuk a növény és állatvilágot. Beazonosítottuk a most nyíló virágokat, gyógynövényeket. Láttunk tüdőfüvet, csalánt, tyúkhúrt,vad fokhagymát. A szigeten gyönyörűen nyílnak a tavaszi virágok : a gyöngyvirág, a pitypang. Közben hallgattuk a madarak énekét, a szajkót, a fekete rigót, a varjakat. A nagy Dunaághoz érve lementünk a Duna partjára és összehasonlítottuk a vízpart növényeivel az eddig látottakat. Megfigyeltük a Duna vízállását és megkerestük a vízállás változásának okait.
Összességében sok érdekes és új információval gazdagodtak a gyerekek és mindenek előtt megtanulják a természet szépségét élvezni úgy , hogy közben tisztelik is azt.

  

 

A 6.o programja

Föld napi programunkon a Szentendrei kisállatkertbe kirándultunk. Itt az európai élővilág biológiai sokszínűségével ismerkedtek a tanulók játékos formában. Csapatokban vetélkedtek együtt a negyedik és hatodik osztályosok. Játékos formában sok információt, érdekességet hallottak és remélem, az újdonságok elraktározódnak.
  
 
A 3.o programja
 
A 3. osztályosokkal a kirándulást a Bükkös-patak Anna-völgyi vízesésénél kezdtük meg. Kis kaptató után a Vasas-szakadék fölénk magasodó falai között csodálhattuk meg a természet erejét. Utunk során megfigyeltük a táj változatosságát és a különféle növényeket. Állatnyomokat azonosítottunk, madárhangokban gyönyörködtünk. A Kő-hegyen körbenéztünk a Petőfi-kilátóból, megnevezve a településeket, hegyeket és dombokat. A gyerekek rovargyűjtő dobozt is hoztak magukkal, melynek átmeneti lakóit tanulmányozhatták. Kis füzetükbe feljegyezték az élőlények különböző fajtáinak nevét és rajzokat is készítettek.
 
  
 
A 2.o programja
 
A 2. osztály a Föld napja alkalmából a Kőhegyre tett egy jó hangulatú kirándulást.Szerencsére az időjárás kegyes volt hozzánk, így a jó időben megfigyelhettük az ébredő természetet és hallgathattuk az erdő hangjait.A lelkes gyerekek még az útjukba kerülő szemetet is összeszedték.A Kőhegyre érve egy nagyot játszottunk, megcsodáltuk az elképesztő kilátást a hegyről,ettünk egy finom palacsintát majd haza indultunk.A gyerekek fáradtan, de élményekkel telve értek haza.
  
 
Az 5.o programja
 
A 4.o programja
 
A negyedikesek idén a Szentendrei kisállatkertet látogatták meg a Föld napi projekt keretében. Az iskolától gyalogszerrel jutottunk el a Skanzen tőszomszédságában megbúvó állatkerthez. Utunk során igyekeztünk megfigyelni a velünk együtt élő flórát és faunát, melynek diverzitása a sűrűn lakott területet elhagyva egyre lenyűgözőbb méreteket öltött. Az állatkertben különböző játékok keretében ismerkedhettünk meg az ott lakókkal. Ez az állatkert sérült és elhagyott állatok mentése szakosodott. A fajtamentés keretein belül nem országunkban őshonos állatok is megtalálhatóak voltak itt. Nagyon jó volt látni, hogy a gyerekek mennyire rajonganak az állatokért, az első pillanattól kezdve elvarázsolták őket az itt lakók. Egy előadáson sok érdekességet tudhattunk meg az Európában élő állatok sokféleségéről, életközösségeikről, A nap végén a gyerekek széles mosollyal az arcukon indultak haza, nekünk pedagógusoknak pedig jól eső érzés volt, hogy az iskola falain kívül, a természetben tölthettük velük ezt a napot, a biodiverzitás jegyében.